رتبهبندی عوامل مؤثر بر بستهبندی زعفران از دید مصرفکنندگان |
|
مقاله 6، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 16، تابستان 1396، صفحه 175-184 |
|
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی |
|
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22048/jsat.2016.54643.1165 |
|
نویسندگان |
|
آرش دوراندیش
|
|
1دانشیار گروه اقتصادکشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد. |
|
2دانشجوی دکتری، گروه اقتصادکشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد. |
|
چکیده |
|
بستهبندی به عنوان یک ابزار برای شناخت و تمایز محصول نقش بسیار مهمی در تصمیم خرید مصرفکنندگان ایفا مینماید و از آن میتوان برای ایجاد مزیت رقابتی استفاده نمود. زعفران یکی از محصولات مهم کشاورزی است که بستهبندی مطابق با تقاضای مصرفکنندگان موجب افزایش فروش و رضایتمندی خریداران میگردد. لذا هدف اصلی این مطالعه رتبهبندی عوامل مؤثر بر بستهبندی از دید مصرفکنندگان زعفران در شهر مشهد میباشد. اطلاعات این پژوهش، در قالب 99 پرسشنامه که در سال 1394 از سوی مصرفکنندگان زعفران شهر مشهد پاسخ داده شده، جمعآوری شده است. برای رتبهبندی عوامل مؤثر بر بستهبندی این محصول، از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان داد که ارائه اطلاعات مربوط به مواد مغذی زعفران و درج استانداردهای داخلی و بینالمللی، بر ترجیحات مصرفکنندگان بیشترین تأثیر را دارند. همچنین، نتایج رتبهبندی گزینهها نیز نشان داد که راهبرد توجه به نام تجاری درج شده روی بستهبندی از نظر مصرفکنندگان دارای بیشترین اهمیت است. لذا، درج عناصر اطلاعاتی روی بستهبندی میتواند شیوه مناسبی برای تمایز نام تجاری و افزایش ارزش آن باشد. با توجه به نتایج مطالعه، به تولیدکنندگان و عرضهکنندگان زعفران پیشنهاد میگردد که در طراحی بستهبندی به ویژگیها و عناصر اطلاعاتی بیشترین توجه را داشته باشند. |
|
کلیدواژهها |
|
استانداردهای داخلی و بینالمللی؛ تحلیل سلسله مراتبی؛ ترجیحات؛ نام تجاری |
|
موضوعات |
|
اقتصاد و بازاریابی |
|
عنوان مقاله [English] |
|
Ranking factors affecting the packing of saffron from the perspective of consumers |
|
نویسندگان [English] |
|
Arash Dorandish1؛ Amirhossein Tohidi2؛ Parisa Alizadeh2 |
|
1Associate Professor, Department of Agricultural Economics, Ferdowsi University of Mashhad |
|
2Ph.D Student of Agricultural Economics, Ferdowsi University of Mashhad |
|
چکیده [English] |
|
Packaging is a tool for recognition and differentiation of product and it plays a crucial role in consumers' purchasing decisions, and it can be used to create competitive advantages. Saffron is one of the most important agricultural crops in Iran and its packaging in accordance with consumer demand increases sales and satisfaction of the consumers. Therefore, the main objective of this study is to rank the factors affecting the packaging from the perspective of consumers of saffron in Mashhad. Data was collected in the form of 99 questionnaires that have been answered by the consumers of saffron in Mashhad in 2015. Analytic hierarchy process (AHP) was used to rank these factors. The results showed that labeling information about internal and international standards and saffron nutrients on the package have the greatest impact on consumer preferences. Also, the results of the ranking alternatives indicated that attention to the brand labelled on the packing is the most important issue from the perspective of the consumers. Hence, labelling information elements on the package can be a good way for brand differentiation and increasing its value. According to the results, it is recommended that producers and suppliers of saffron pay more attention to features and information elements in package design. |
|
کلیدواژهها [English] |
|
Preferences, Brand, Internal and international standards, Analytic Hierarchy Process |